راضیه حق شناس؛ مصطفی رستمی؛ محمد اعظم زاده
چکیده
این پژوهش در نظر دارد با بررسی شباهتهای میان اجزای تشکیل دهندهی قصه (روایت) در یک بازی رایانهای بهعنوان یک رسانهی جدید بصریِ پرطرفدار؛ در پیوند با اجزای تشکیلدهندهی قصص در قرآن، نشان دهد که می-توان با بهرهمندی از محتوای این کتاب آسمانی برای خلق بازیهای رایانهای با محتوایی صحیح و قرآنی بهره بُرد. پژوهش حاضر بهروش ...
بیشتر
این پژوهش در نظر دارد با بررسی شباهتهای میان اجزای تشکیل دهندهی قصه (روایت) در یک بازی رایانهای بهعنوان یک رسانهی جدید بصریِ پرطرفدار؛ در پیوند با اجزای تشکیلدهندهی قصص در قرآن، نشان دهد که می-توان با بهرهمندی از محتوای این کتاب آسمانی برای خلق بازیهای رایانهای با محتوایی صحیح و قرآنی بهره بُرد. پژوهش حاضر بهروش توصیفی و براساس دادههای جمعآوریشده از طریق منابع کتابخانهای و نیز بررسی مشاهدهای، مورد تحلیل قرار گرفته است. یک بازی رایانهای ترکیبی از فناوری و هنر تبلیغات- از هر نوع آن- است و بازیکنان (مخاطبان) هنگام اجرای هر بازی به طور ناخودآگاه، پیامهای بسیاری را دریافت میکنند. اگرچه میتوان اشتراکات فراوانی میان ساختار تشکیل دهندهی قصه و روایت در یک بازی و یک روایت در قصص قرآن دریافت کرد، اما این ارزشگذاری کاربردی، به خصوص در قصص قرآن همواره هدفی جز رسیدن به خداوند و پرهیز از بدیها نبوده است. از اینرو در پایان هر قصهی آن، افراد، نتیجهای شفاف از پیامها دریافت میکنند. زیرا زیربنای فکری و اجتماعی این قصص، آموزش و ترویج عقاید معرفتی و انسانی است که خود نکتهای قابل تامل در محتوای قصص قرآن است.